Czym jest logotyp i jak pomaga wyrazić markę

Logo to niewątpliwie najbardziej rozpoznawalny element identyfikacji wizualnej marki. Bez odpowiedniego symbolu reprezentującego markę spójnie na wszystkich poziomach jej działania, prawidłowe funkcjonowanie firmy i osiąganie zamierzonych celów jest niezwykle trudne.

Warto więc mieć świadomość czym tak naprawdę jest logo, jakie elementy wchodzą w jego skład i jakie są poszczególne funkcje każdego z nich. Wiedza ta pozwoli nie tylko na łatwiejszą komunikację z grafikiem i uniknięcie ewentualnych nieporozumień, ale także usprawni system komunikacji firmy z klientem.

Czym są zatem logo, sygnet i logotyp i w jaki sposób ostatni z nich przyczynia się do wyrażania przekazu marki?

Nierozerwalna więź marki i jej logo

Logo to jeden z niezbędnych elementów wizualnych, bez którego jakiekolwiek istnienie marki w świadomości klienta jest praktycznie niemożliwe. Wystarczy zastanowić się przez chwilę nad dowolnymi markami przychodzącymi do głowy. To, co podpowiada w tym momencie wyobraźnia z największym prawdopodobieństwem nie jest filozofią marki czy konkretną kampanią. To, co widzimy to w większości przypadków właśnie logo. Adidas, Pepsi, Biedronka? Przykładów nie trzeba szukać daleko. Nawet stacje telewizyjne rozpoznawalne są za jedyne i niepowtarzalne logo. Właśnie dlatego jego posiadanie jest dziś tak ważne. Ale logo to nie przypadkowy symbol. Jego specyfika jest dokładnie przemyślana, a każdy składnik pełni charakterystyczną funkcję.

Logotyp i sygnet, czyli składowe logo

Logotyp jest graficznym przedstawieniem nazwy marki i najczęściej pojawia się w logo jako zapis tekstowy. Projektant podczas tworzenia logotypu musi skupić się na aspektach takich jak czcionka, styl i kolor, a każdy z nich powinien ściśle oddawać charakter marki i w sposób szczególny być z nią kojarzony. O tym dlaczego logo jest tak ważne zastanowimy się nieco później.

W skład logo wchodzi bowiem jeszcze jeden element? – Sygnet. Ten jest z kolei symbolem graficznym, jednoznacznie kojarzącym się z daną marką.

Sygnet jest bardzo często wykorzystywany zamiast pełnego logo, przez co sygnet jest bardzo często mylnie przyjmowany za jego pełną wersję.

Jako przykład wystarczy podać tu między innymi markę Apple, która jest głównie kojarzona z nadgryzionym jabłkiem, choć jej pełne logo zawiera również nazwę. Skoro jednak to sygnet przykuwa graficznie uwagę do marki, jak ważny element identyfikacji wizualnej marki stanowi logotyp?

W jaki sposób logotyp pomaga wyrazić markę?

Logo bywa często elementem decydującym o sukcesie lub porażce firmy w oczach klientów. To, czy jest spójnym przekazem jej założeń i filozofii jest niezwykle łatwe do zidentyfikowania nawet przez osoby, które z marką mają do czynienia po raz pierwszy.

Logo ma się z firmą przede wszystkim kojarzyć. Wyróżniać ją na tle konkurencji i zachęcać do korzystania z właśnie jej usług.

Sam sygnet czasami nie wystarczy. Przedstawienie graficzne jest często symbolem, który dopiero w połączeniu z nazwą nabiera znaczenia. I to właśnie tu do gry wchodzi logotyp. Nawet niedoświadczone oko konsumenta jest w stanie wywnioskować wiele na podstawie charakteru czcionki, stylu jej zapisu czy też kolorystyki. Cechy te mówią bardzo wiele o wartościach, jakimi kieruje się dana marka. Logotyp adekwatny do marki będzie stanowił pierwszą rzecz, jaka przyjdzie do głowy klientowi na myśl o danej marce. Nawet najprostsze, symboliczne przedstawienie nazwy marki w formie logotypu jest łatwiejsze do zapamiętania, niż jej pełna nazwa. A przecież nie ważne jest to, czy klient pamięta u kogo kupuje? Ważne jest, że jego wybór pada właśnie na naszą firmę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.